Dana Pugh

 

Interview mit Dana Pugh Photography 

www.danapugh.com

Ich finde, es gab eine große Verbesserung in den Bildern von Runde 2 im Vergleich zu Runde 1. Toll gemacht! Ich werde euch ein paar Tipps geben, wir ihr euch weiter verbessern könnt.

Komposition: Wenn ihr die Bilder aussucht, solltet ihr die ganze Komposition beachten. Besinnt euch auf die Regeln der Komposition und schaut, welche Regeln ihr beachtet habt. Dann schaut, welche Dinge den Blick von eurem Motiv ablenken und überlegt, wie ihr sie verschwinden lassen könnt. Denn dieses Bild ist nicht für einen Kunden, sondern für einen anderen Fotografen, der es bewertet. Kleine Dinge, die Kunden nicht stören, können in einem Wettbewerb einen großen Unterschied in der Bewertung machen. Retuschiert dann lieber etwas sorgfältiger und schneidet mehr. Viele Bilder waren zu mittig – und für mich ist das sehr wichtig, weil dann viele Bilder wie einfach Schnappschüsse wirken. Was die Motive angeht, ist Posing wichtig, selbst wenn es Lifestyle ist, die Kunden wollen gut aussehen! Manchmal haben die kleinen Dinge den größten Einfluss auf die Bildwirkung, also schaut auch, was die Kunden tragen! Es muss gut ausgewählt sein und passen. Fragt euch immer, ob alles, was ihr im Bild seht, auch zur Bildwirkung beiträgt und es nicht etwa schmälert. Oft waren die Motive viel zu klein im Bild, da müßt ihr näher drangehen! Wie Robert Capa gesagt hat: Wenn deine Bilder nicht gut genug sind, dann bist du nicht nah genug dran!”

Gefühl: Da gibt es noch viel Raum für Verbesserung!Als Portraitfotografen müßt ihr Gefühle transportieren und wecken!Da gibt es viele Möglichkeiten, aber euer Job ist es, dann auch genau diesen Moment festzuhalten. Am Ende muss es eine Verbindung geben zwischen euch und dem Motiv, und auch zwischen den Menschen auf dem Bild. Eine persönliche Verbindung der einzelnen Personen, wie wir das oft in Schwangerschaftsbildern sehen. Oft wird der Versuch unternommen, eine Verbindung der Schwangeren zu ihrem ungeborenen Kind darzustellen. Es ist eure Aufgabe, die passende Umgebung für diese Verbindung herzustellen. Genau das wird euch dann von anderen Fotografen unterscheiden. Weil wir alle verschieden sind, wird deine Art, dies zu zeigen, dich von den anderen Fotografen abheben.

Licht: Da habe ich einen großen Sprung bemerkt in dieser Runde. Ich habe das Gefühl, daß jeder diesmal mehr auf das richtige Licht geachtet hat. Jetzt geht es auf die nächste Ebene, nämlich das Licht zu benutzen, um die Geschichte besser zu erzählen oder das Bild visuell interessanter zu machen. Dabei dürft ihr aber keine Bilder einreichen, die ausgefressene Lichter haben bzw. überbelichtete Stellen. Chromatische Aberationen müßt ihr auch beheben in der Nachbearbeitung. Einige Leute gehen immer große Risiken ein mit dem Licht in jedem Wettbewerb, den ich beurteile. Zu denen würde ich sagen: Wenn du nicht erfolgreich bist, laß dich davon nicht beeindrucken. Mach so weiter und du wirst dein Ziel irgendwann erreichen.

Dana Pugh

Januar 2016

 


I thought that there was a huge improvement overall from the last round to this round. Well done everyone!! I thought I would offer some suggestions on how to improve your scores next round.
Composition: When choosing which images to enter, really evaluate the overall composition. Go back to the rules of composition and try to see which rules you have used. Then, examine things that might draw your eye away from the subject and think about how you can eliminate them. Remember, this image isn’t for a client–it is for another photographer to judge. Small things which won’t stop a client from purchasing an image, may make a huge difference in the final outcome of a competition. Don’t be afraid to clean it up a bit more. To crop it differently. Many of the images were centre weighted…You know, to me that is one of the hardest rules to pull off successfully because it is so easy for it to come across as too much like a snapshot. Also, be particular about how the subject looks–posing is important(even if it is lifestyle they still have to look good), but also what they are wearing–is it well chosen and neat. Is there any thought to it. Sometimes it is the smallest of details that truly elevates an image. Always ask yourself if everything within the frame is adding to the image and not taking away from it. Make sure your subject is very deliberately chosen and obvious. Often times, I found that people were just not getting close enough to get the great image in front of them. It’s like Robert Capa said ‘If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough’.
Emotion: I think there is a lot of room for improvement here…other photographers can tell how successful your direction is…As a portrait photographer, your job is to draw emotion out of your clients. There are lots of ways to do that, but then it is also up to you to truly capture that while it is happening. In the end, there has to be some sort of connection…a connection between you and the subject. Between multiple subjects in the frame. A personal connection for a singular subject–we see this lots in maternity images. Often times there is an attempt to have the subject connect with their baby. It is your job to create an environment that encourages this sort of connection. And, it is part of what will set you apart from other photographers. Because each of us is different, how you do this will be unique to you.
Light: Here is where there has been a huge leap this round. I feel like everyone is becoming more aware of proper exposure. Now, it’s about taking it to the next level. Using the light to help you tell the story or to make an image more visually interesting. I will add to be careful not to enter images where we have hot spots–or blown out whites. Be careful in the editing process to make sure that the spots of overexposure are not discoloured. Also, take the time to eliminate chromatic aberration from your images to just elevate them that much further. There is always a few people who take some big risks with light in every competition I judge. I would say to those people…if you weren’t successful, don’t let that stop you. Keep pushing through and eventually you will get there.
Colour: Of course, be aware of skin tones, but also be aware of the overall colour story of the image. Does it work with the image itself? Print your work on a regular basis to see that you are happy with the outcome. Nowadays, I think it is easy to stop looking outside of our computer screens, but it is important for us to know what sorts of products our clients are ending up with–especially if you just sell digitals. As far as editing goes, I know that it is super trendy to excessively edit images and I have no issues with that except for when it takes the viewer out of enjoying the image and into wondering about the editing. If the editing is in any way distracting to the actual image, it is not successful. A great image is always captured first in camera and then improved with editing. Be careful when you are lightening a subject not to have a halo around them or conversely leave a dark outline.
I’d like to add that you shouldn’t get discouraged when you get a low mark. Instead of focusing on your overall mark, take a look at the breakdowns and focus on improving the areas where you scored low and elevating the areas where your marks were higher. I hope this helps everyone elevate their images for the next round!! Well done and keep up the hard work!!

Dana Pugh

Januar 2016